Interesuje mnie

Tramwajem przez Wrocław - Nowe połączenia

Władze miasta obiecują, że w ciągu najbliższych lat tramwaje staną się najszybszym i najwygodniejszym środkiem transportu w mieście. Na razie priorytetem są nowe połączenia w kierunku budowanego stadionu, w dalszej przyszłości komunikacja tramwajowa ma również docierać do bardziej oddalonych osiedli mieszkaniowych.

Tramwajem przez Wrocław

Władze miasta obiecują, że w ciągu najbliższych lat tramwaje staną się najszybszym i najwygodniejszym środkiem transportu w mieście. Na razie priorytetem są nowe połączenia w kierunku budowanego stadionu, w dalszej przyszłości komunikacja tramwajowa ma również docierać do bardziej oddalonych osiedli mieszkaniowych.

 

Póki co we Wrocławiu mamy 23 dzienne linie tramwajowe o łącznej długości około 516 km (liczonych oddzielnie dla każdego kierunku jazdy), przy czym długość torowisk tramwajowych to około 155 km toru pojedynczego plus 19 pętli końcowych. W godzinach szczytu w ruchu jest 161 pociągów, czyli 262 wagony. Z kolei komunikacja autobusowa obejmuje 54 linie dzienne o łącznej długości około 765 km oraz 13 linii nocnych. Zatem w godzinach szczytu w ruchu jest 295 autobusów.

 

Wrocławska rewolucja komunikacyjna ma m.in. polegać na stworzeniu nowych połączeń tramwajowych w kierunkach, które dotychczas były obsługiwane przez autobusy, budowie kilkunastu nowych lub zmodernizowanych i zintegrowanych węzłów przesiadkowych, wprowadzeniu nowego taboru o podwyższonych parametrach, wprowadzeniu na skrzyżowaniach systemu sterowania ruchem z preferencją dla ruchu szynowego i wprowadzeniu systemu elektronicznej informacji pasażerskiej na przystankach i w pojazdach.

 

Wszystkie te zmiany mają zachęcić wrocławian do porzucenia swoich samochodów i przesiadki na komunikację zbiorową. Ale to nie wszystko. Cały projekt, pod nazwą Wrocławska Kolej Aglomeracyjna, jest wspólnym przedsięwzięciem samorządu miasta oraz województwa dolnośląskiego i ma polepszyć warunki podróżowania nie tylko po mieście, ale przede wszystkim po całej aglomeracji wrocławskiej, do czego potrzebna jest również współpraca kolei państwowych, jednak Wrocławska Kolej Aglomeracyjna ma pozostać autonomiczna względem systemu kolei regionalnych PKP i całkowicie zintegrowana z systemem miejskim.

 

Tramwaj na plus i tramwaje średnicowe

Absolutną nowością mają być tzw. Tramwaje Plus, które połączą z centrum miasta osiedla: Kozanów/Maślice, Nowy Dwór/Muchobór Wielki, Psie Pole/Kiełczów/Zakrzów oraz Gaj/Jagodno. Władze nie wykluczają, że w bardziej odległej przyszłości Tramwaje Plus będą jeździły również poza granice miasta. Tramwaje Plus mają być wydzielone z pozostałego ruchu, będą miały pierwszeństwo na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i będą przystosowane do poruszania się w dwóch kierunkach bez potrzeby korzystania z pętli. Oprócz Tramwajów Plus po Wrocławiu mają jeździć Tramwaje Tras Średnicowych, które będą wyglądać jak nowe tramwaje obsługujące linie 6 i 7. W przypadku Tramwajów Średnicowych najczęściej można używać słowa „większość”, ponieważ założenia są takie, że większość z nich będzie miała wydzielone torowiska, większość będzie niskopodłogowa i będą miały priorytet na większości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Wprowadzenie nowych tramwajów nie spowoduje jednak zniknięcia tramwajów klasycznych, które będą jeździły na dotychczasowych zasadach.