Interesuje mnie

Kupujesz zadłużoną nieruchomość? Sprawdź na co musisz zwrócić uwagę

Mieszkań i domów obciążonych hipotekami ciągle przybywa. Dlatego jeśli zastanawiamy się nad zakupem nieruchomości z rynku wtórnego, powinniśmy się przygotować na zakup lokalu właśnie w takiej sytuacji. Ani procedury, ani dokumenty potrzebne do finalizacji transakcji w tym przypadku nie powinny nas przerażać, jednak warto dmuchać na zimne i dowiedzieć się więcej zanim pojawią się problemy.

 

Księga wieczysta nieruchomości - tam znajdziesz ważne informacje

To tam znajdują się informacje dotyczące prawa sprzedającego do lokalu i jego zadłużenia, dlatego jest to lektura, od której warto rozpocząć szczególnie, że jest łatwo dostępna w Internecie: 

Wystarczy jedynie znać numer identyfikujący. Najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić trzeciemu i czwartemu działowi księgi, to właśnie w nich znajdują się dane o obciążeniach nieruchomości – mówi Adam Buczel, ekspert ZFDF, Home Broker. – Najczęściej takim obciążeniem będzie hipoteka ustanowiona na rzecz banku, w którym został zaciągnięty kredyt na zakup nieruchomości. Może jednak zdarzyć się, że wymienione są tam także inne podmioty, takie jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy Urząd Skarbowy.

 

Co zrobić jeśli nie ma księgi wieczystej?

Docelowo, aby przeprowadzić transakcję sprzedaży, trzeba będzie ją założyć. Jednak wcześniej należy w inny sposób sprawdzić prawo domniemanego właściciela do nieruchomości. Takie sytaucje najczęściej mają miejsce w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. 

- W takiej sytuacji obowiązkiem sprzedającego jest przedstawienie zaświadczenia ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu, oraz o tym, że nie ma zaległości w opłatach czynszowych Ponadto w przypadku zamiaru kupna takiej nieruchomości na kredyt konieczne będzie uzyskanie od spółdzielni zgody na założenie dla danej nieruchomości księgi wieczystej – tłumaczy Adam Buczel.

 

Spłata hipoteki

Abyśmy mogli zostać nowymi właścicielami nieruchomości, wcześniej zostaje spłacona wcześniejsza hipoteka. W tym celu sprzedający przedstawia nam dokument, w któym potwierdzona jest wysokość pozostałego do uregulowania zobowiązania, a także numer konta, na który trzeba będzie wpłacić tę kwotę.

– W przypadku kupna mieszkania za gotówkę najbezpieczniejszą opcją będzie wykonanie przelewu bezpośrednio na rachunek bankowy kredytodawcy wskazany w zaświadczeniu. Jeżeli w wyniku dokonania transakcji powstanie nadwyżka, zostanie ona przekazana na konto sprzedającego -– radzi Cezary Szewczak, ekspert ZFDF, Open Finance.

- Procedura wygląda nieco inaczej, gdy sami planujemy wziąć kredyt na kupno zadłużonego lokalu. Wtedy to nasz bank dokonuje przelewu na rzecz wierzyciela. Jest to możliwe po wcześniejszym przedstawieniu umowy przedwstępnej zakupu w formie aktu notarialnego – wyjaśnia ekspert.

 

Wykreślenie hipoteki

 

W momencie gdy hipoteka została spłacona, jest ona z księgi wieczystej wykreślana. Taka procedura może potrwać nawet do kilku miesięcy i wiąże się z opłatą w wysokości 100 zł.  

Zwróćmy uwagę na tę formalność i dopełnijmy jej jak najszybciej, ponieważ istotnym jest, że hipoteka to obciążenie nieruchomości, a nie osoby, która mieszkanie nam sprzedała. Najlepiej pomyśleć o tym wcześniej i już w akcie notarialnym uwzględnić zapis, dzięki któremu samodzielnie będziemy mogli uzyskać pozwolenie na wykreślenie. 

 

Źródło: Związek Firm Doradztwa Finansowego (ZFDF) - organizacja reprezentująca polski rynek firm doradztwa finansowego. Związek powstał 19 czerwca 2008r. Wśród jego członków znajdują się największe i najbardziej renomowane firmy doradztwa finansowego.

Podobne artykuły