UOKiK teraz sprawdza Polbank
W ubiegłym miesiącu informowaliśmy, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zakwestionował kolejne postanowienie przyznające bankowi prawo do dowolnej zmiany stałego oprocentowania i wystąpił na drogę sądową w sprawie zapisów stosowanych przez bank BPH, jeszcze wcześniej miał zastrzeżenia do innych banków, teraz wszczął postępowanie, podczas którego sprawdzi czy grecki bank EFG Eurobank Ergasias (w Polsce działający pod nazwą Polbank) nie naruszył interesów konsumentów. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły cztery postanowienia w umowach kredytu hipotecznego, z których dwa są tożsame z tymi znajdującymi się już w rejestrze klauzul niedozwolonych a pozostałe mogą być niezgodne z prawem bankowym. Jedno z nich dotyczy niewłaściwego informowania o zmianie tabeli opłat i prowizji. Z informacji jakie posiada Urząd wynika, że Polbank o zmianach opłat zawartych w tabeli informował jedynie przez wywieszenie w banku. Zdaniem UOKiK, konsument miał utrudniony dostęp do informacji. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca zobowiązany jest doręczyć konsumentowi zmieniony wzorzec umowny, którym jest tabela opłat i prowizji.
Ponadto wątpliwości Urzędu wzbudziło postanowienie, które nieprecyzyjnie określało sytuacje mogące być uznane za niedotrzymanie warunków umowy, przez co konsument przez cały czas jej trwania nie wiedział czy bank nie uzna, że naruszył warunki umowy i np. jej nie rozwiąże. Według UOKiK sytuacje powodujące zastosowanie sankcji za naruszenie umowy powinny być określone wyczerpująco i w sposób nie budzący wątpliwości. UOKiK zakwestionował również postanowienie w którym bank zastrzegał sobie prawo do zmiany regulaminu, będącego integralną częścią umowy. Wątpliwości Urzędu wzbudził brak określenia warunków, na podstawie których bank mógł to zrobić. Zdaniem UOKiK, konsument powinien mieć zawsze możliwość kontrolowania zasadności wprowadzanych zmian. W umowach z konsumentami warunki zmiany powinny być sformułowane w taki sposób, aby bank nie mógł ich dokonywać według własnego uznania i w dowolnie wybranym momencie.
UOKiK zakwestionował również klauzulę dotyczącą bankowego tytułu egzekucyjnego, czyli oświadczenia, które określa działania podejmowane przez bank w przypadku gdyby konsument zaprzestał spłacania kredytu. Zgodnie z tym postanowieniem, tytułem egzekucyjnym obejmowane były również koszty związane z windykacją należności. W związku z tym, Urząd sprawdzi, czy bank dopuszczał wystawianie tytułu egzekucyjnego w szerszym zakresie niż dopuszczają to przepisy.
UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych. Bezpłatne porady są udzielane pod numerem 0 800 800 008. Ponadto konflikt z przedsiębiorcą nie zawsze oznacza konieczność wystąpienia na drogę sądową. Spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi może rozstrzygać Arbiter Bankowy.