Interesuje mnie

Rozkopane drogi - najważniejsze prace drogowe w mieście

Wrocław przypomina wielki plac budowy, wszystko za sprawa mniejszych i większych remontów dróg, w znacznej części związanych z przygotowaniami do Euro 2012

 

Oprócz przygotowań do Euro w mieście prowadzone są zaplanowane wcześniej remonty, oraz prace drogowe związane z budową kanalizacji na osiedlach mieszkaniowych. W tym miesiącu piszemy tylko o najważniejszych inwestycjach i przewidywanych terminach ich zakończenia.

 

Ulica Graniczna

 

Na przełomie maja i czerwca ruszyła przebudowa ul. Granicznej, która po zakończeniu wszystkich planowanych inwestycji będzie miała charakter reprezentacyjny. Realizowany właśnie projekt obejmuje budowę drugiej jezdni i przebudowę istniejącej wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi oraz przebudowę infrastruktury podziemnej, oświetlenia i urządzeń pasa drogowego. Poza tym ulica Graniczna będzie mieć połączenia zarówno z Autostradową Obwodnicą Wrocławia, jak i z Obwodnicą Śródmiejską. – Przejezdność ulicy Granicznej, która po zakończeniu prac będzie miała zupełnie inny przebieg niż obecnie, planujemy utrzymać przez cały czas trwania remontu, czyli do końca lipca 2010 roku – deklaruje Ewa Mazur, rzecznik prasowy ZDiUM. Prace nadzorowane przez ZDiUM spotkają się w tym miejscu z pracami prowadzonymi przez spółkę Wrocławskie Inwestycje.

W lipcu spółka  podpisała ze Skanską umowę na przebudowanie ulicy Strzegomskiej- w ramach budowy połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z lotniskiem. W ramach I etapu prac ma zostać przebudowana ul. Strzegomska na odcinku między estakadę Gądowianką a rondem przy ul. Granicznej. Dzięki przebudowie ten fragment ulicy Strzegomskiej ma zostać powiększony o dodatkową jezdnię. Planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2010 roku.

W drodze na Euro

Projekt  budowy infrastruktury drogowej wokół stadionu na Euro 2012 obejmuje wybudowanie nowej drogi - ul. Drzymały, która połączy wzdłuż obwodnicy autostradowej, od ronda, ulicę Królewiecką z parkingiem planowanym po południowej stronie ul. Lotniczej, obok rzeki Ślęzy. Nowa ul. Drzymały ma być włączona w drogę krajową nr 94 (ul. Lotnicza). Odcinek od zjazdu na Lotniczą do końca parkingu, to część tzw. Łącznika Gądowskiego, który ma połączyć drogę krajową z obwodnicą śródmiejską.

Inwestycja, która  skomunikuje tereny organizacji Euro 2012 z centrum miasta będzie podzielona na etapy. W pierwszym etapie ma powstać odcinek od ul. Królewieckiej do północnej łącznicy węzła z drogą krajową nr 94. Będzie to pięciopasmowa jednia bez pasa rozdziału przystosowana do zmiany ilości pasów ruchu prowadzących w danym kierunku. Projekt przewiduje  również budowę chodników i ścieżek rowerowych.

W drugim etapie powstaną m.in. dwupasmowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Królewiecką, kolejny odcinek jezdni dwupasmowej i wiadukty pod ul. Lotniczą (w ramach przebudowy tej drogi) oraz pod linią tramwajową, bo tutaj ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy.

Przetargi już są

Pod koniec lipca spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na przebudowę ul. Lotniczej w ciągu drogi krajowej nr 94 we Wrocławiu (etap II) oraz budowę ul. Drzymały w nowym przebiegu pomiędzy łącznicami węzła z drogą krajową nr 94 do planowanego parkingu przy stadionie.

Następnie, 31 lipca został ogłoszony przetarg na budowa połączenia tramwajowego skrzyżowania ulic Legnicka - Na Ostatnim Groszu ze stadionem Euro(przy ul. Drzymały krańcówką tramwajową do przecięcia ul. Pilczyckiej) przez osiedle Kozanów. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. budowę torowiska wraz z przystankami, budowę drugiej jezdni ul. Pilczyckiej na odcinku od skrzyżowania ulic Milenijna-Popowicka do ul. Kozanowskiej (pierwszy wjazd od centrum w rejonie kościoła pw. Św. Jadwigi) z przebudową skrzyżowania włącznie, budowę mosty z przejazdem tramwajowym nad rzeką Ślęzą oraz budowę chodników i ścieżek rowerowych po północnej stronie projektowanego torowiska tramwajowego. Umowy z wykonawcami robót powinny być podpisane jeszcze w tym roku.

Świeradowska i Bardzka

W ramach przygotowań do Euro i realizacji I etapu programu Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu trwają już zaawansowane prace na ulicy Świeradowskiej, gdzie jest budowane nowe torowisko i Bardzkiej. Celem jest zbudowanie połączenia tramwajowego z osiedla Gaj w stronę stadionu.  Wraz z tymi zadaniami remontowana jest także nawierzchnia na ulicach Strońskiej i Piławskiej wraz z łącznikiem pomiędzy tymi ulicami. Ta część inwestycji ma zostać ukończona jeszcze we wrześniu, natomiast przebudowa ulicy Świeradowskiej ma potrwać do końca kwietnia 2010 roku.  Prace na różnych odcinkach w tym rejonie potrwają dłużej, do końca 2010 roku, w związku z przebudową ul. Bardzkiej, gdzie od połowy lipca została zwężona jezdnia  w rejonie skrzyżowania z ul. Armii Krajowej.

Remonty na Grabiszyńskiej

W listopadzie ubiegłego roku rozpoczął się remont ul Grabiszyńskiej od ul. Pereca do pl. Srebrnego. Wykonawcą jest firma Bickhardt Bau. Prace obejmują m.in. wymianę kostki brukowej na nawierzchnie bitumiczną, budowę chodników i ścieżek rowerowych. Powstanie nowe torowisko tramwajowe, które będzie jednocześnie jezdnią dla autobusów a pasażerowie będą mieli do dyspozycji przystanki wspólne dla obu środków transportu. Przebudowana będzie również  infrastruktura podziemna (instalacje wodno-kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe i ciepłownicze). Z kolei w maju rozpoczął się remont innego odcinka Grabiszyńskiej od pl. Srebrnego do al. Pracy. Za tę część inwestycji odpowiedzialna jest firma Ziajka. Remont Grabiszyńskiej podlega spółce Wrocławskie Inwestycje ale za budowę torowiska i 150 metrowy fragment jezdni za wiaduktem to inwestycja ZDiUM. Na początku sierpnia  właśnie na tym odcinku trzeba było wymienić położoną już nawierzchnie, ponieważ pobrane próbki masy bitumicznej były nieprawidłowe. – Powtórne układanie masy bitumicznej zostało już zakończone i nie powinno wpłynąc to na opóźnienie pozostałych prac – deklaruje Ewa Mazur. Prace nadzorowane przez ZDiUM powinny potrwać do 30 września, natomiast Wrocławskie Inwestycje mają zdążyć do listopada.

Od czerwca ZDiUM remontuje również ulicę Ostrowskiego, na razie na odcinku od Grabiszyńskiej do Nasturcjowej, ale do stycznia 2010 roku ma zostać ukończony remont całej ulicy.

 

Krakowską pojedziemy w sierpniu

 

Od prawie półtora roku, największym utrapieniem dla pieszych i kierowców we wschodniej części Wrocławia jest przebudowa ul. Krakowskiej od ul. Traugutta do al. Armii Krajowej, którą wykonuje firma Heilit Woerner. Prace rozpoczęły się na koniec marca 2008 roku a ich zakończenie planowano w czerwcu/lipcu tego roku. Teraz już wiadomo, że prace nie zakończyły się w lipcu i będą trwały jeszcze w sierpniu, bo wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu. – Uznaliśmy częściowo argumenty wykonawcy co do przedłużenia terminu zakończenia prac i planujemy przywrócenie ruchu na Krakowskiej w okolicach 15 sierpnia- mówi koordynator projektu Piotr Wachulec ze spółki Wrocławskie Inwestycje.

 

Zaawansowane prace na Kamieńskiego

 

Od września ubiegłego roku trwają również prace na ul. Kamieńskiego, przebudowywanej od ulicy Żmigrodzkiej do przejazdu kolejowego, obecnie  na odcinku od ul. Wincentego Pola do przejazdu kolejowego. Zorganizowane są objazdy i komunikacja zastępcza. Pełna przebudowa odcinka blisko 1,6 km obejmie: wymianę konstrukcji jezdni i chodników, budowę zatok autobusowych, ścieżek rowerowych, regulację krawężników oraz przestawienie słupów sygnalizacji i oświetlenia kolidujących z nową organizacją ruchu.
Remont potrwa do końca października 2009 r. wykonawcą jest firma Skanska.

Firma Skanska buduje również północny odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej. Zakończenie prac planowane jest wiosną 2011 roku.

 

Środek remontu na pl. Bema

 

W lutym  rozpoczęła się przebudowa pl. Bema i wloty sąsiadujących z nim ulic. Projekt remontu obejmuje dodatkowo odcinki od ul. Prusa do ul. Sienkiewicza oraz przebudowę ul. Kilińskiego. Cały remont podzielony jest na etapy a rozpoczęło go wyłączenie z ruchu odcinka od Sienkiewicza do Prusa, w czerwcu zamknięta została cała północna cześć skrzyżowania wraz z fragmentami ulic Sienkiewicza i Drobnera. Przebudowa północnej części skrzyżowania ma potrwać do listopada.

Po remoncie zmieni się położenie przystanków tramwajowych wokół placu. Zostaną tak ulokowane, żeby pasażerowie wsiadali i wysiadali z tramwajów już po przejechaniu skrzyżowania.

Osobną inwestycją, która jest jeszcze w przygotowaniu, ma być remont Mostów Młyńskich. Nie ma jeszcze informacji kiedy mogłaby rozpocząć się ich renowacja, ponieważ obecnie dla miasta kwestą priorytetowa są inwestycje związane z Euro 2012.

Po zakończeniu remontu  północnej części placu, co planowane jest w listopadzie, zostanie zamknięta jego część południowa. Będzie to rewolucja dla kierowców,  ponieważ od tej pory zupełnie pożegnają się z dojazdem do placu od strony ulicy św. Jadwigi, gdzie po zakończeniu całości remontu będą jeździły tylko tramwaje.  - Ten odcinek zostanie zamknięty dla ruchu kołowego, utrzymany będzie jedynie dojazd do Hotelu Tumskiego i dla mieszkańców - potwierdza Ewa Mazur. Zakończenie całości inwestycji przewidywane jest na wiosnę 2010 roku.

 

 

Aktualne informacje na temat postępu robót drogowych można znaleźć na stronie internetowej spółki Wrocławskie Inwestycje – www.wi.wroc.pl, komunikaty drogowe znajdują się na stronie ZDiUM – www.zdik.wroc.pl.

Wykaz robót drogowych prowadzonych w mieście (stan z 30 lipca) jest również na stronie miasta w dziale wiadomości-  www.wroclaw.pl  , z kolei informacje o stadionie, wizualizacje i zdjęcia dotyczące przygotowań do Euro, w tym również w zakresie prac drogowych, znajdują się na stronie-  www.e2012.eu