Nieprawidłowości w umowach z bankami
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przeprowadził kontrolę kredytów hipotecznych, która objęła ponad 300 wzorców umów, regulaminów, tabel opłat i prowizji oraz umów ubezpieczenia kredytów. Okazało sie, że wszystkie skontrolowane banki stosowały niekorzystne dla konsumentów postanowienia umowne. Główne zarzuty wobec banków to m.in.: nieprecyzyjne przesłanki dotyczące opłat związanych z obsługą kredytu, przyznawanie sobie przez bank nieograniczonej możliwości przeprowadzania inspekcji domu na koszt klienta oraz zbyt szerokiego zakresu uprawnień, nakładanie za wielu obowiązków na konsumentów, uzależnianie zawarcia umowy o kredyt hipoteczny od założenia konta bankowego. Liczne zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także umowy ubezpieczenia kredytu, zawierane przez bank z towarzystwem ubezpieczeniowym. Konsument niejednokrotnie jest w takim przypadku obciążany kosztami polisy, mimo że nie jest ani stroną umowy, ani jej beneficjentem. Po przeprowadzonej kontroli większość przedsiębiorców zadeklarowało chęć współpracy i dobrowolnie wycofuje się ze stosowania stwierdzonych nieprawidłowości. Przeciwko pozostałym planowane jest wszczęcie przez Prezesa Urzędu postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK zamierza też skierować pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie uznania klauzul za niedozwolone. Szczegóły na stronie www.uokik.gov.pl