Interesuje mnie

Słownik pojęć związanych z nieruchomościami

Wniosek o wpis hipoteki

We wniosku żądasz wpisu do Księgi Wieczystej nieruchomości informacji o obciążeniu Twojej nieruchomości hipoteką w związku z zaciągniętą pożyczką bądź kredytem. Do wniosku dołączasz: tytuł własności nieruchomości (np. umowę kupna-sprzedaży), wyrys z mapy ewidencyjnej sporządzony przez geodetę. Następnie opłacasz tzw. wpis sądowy, który w zależności od rodzaju sprawy może być albo stały, albo tzw. stosunkowy (jego wysokość uzależniona jest od wartości nieruchomości). Bankowi niezbędny jest dokument potwierdzający złożenie przez Ciebie wniosku. Możesz zrobić to na 2 sposoby. Składając wniosek bezpośrednio w Wydziale Ksiąg Wieczystych w Sądzie Rejonowym właściwym z uwagi na miejsce położenia nieruchomości. Na kopii wniosku Sąd potwierdza fakt złożenia wniosku oraz fakt dokonania niezbędnych opłat sądowych. Udając się do notariusza, który na podstawie Twojego oświadczenia ustanawia hipotekę na rzecz banku i składa w Twoim imieniu wniosek o wpis do Księgi Wieczystej.