Interesuje mnie

Nieodkryta perła miasta - południowo-wschodnia część Wrocławia

Nie znajdziecie tu kin ani teatrów. Nie ma także szkół wyższych i nie zawsze łatwo się tu dostać. Jednak osiedla takie jak Brochów to wciąż nieodkryte perły Wrocławia, w których nie brakuje tego, czego większość kupujących szuka w nowych mieszkaniach – ciszy i spokoju.

W przewodnikowym cyklu „Gdzie zamieszkać” opisujemy różne rejony stolicy Dolnego Śląska. Dziś: południowo-wschodnia część Wrocławia

 

W tym odcinku cyklu „Gdzie zamieszkać” przyglądamy się szczegółowo południowo-wschodniej części miasta, żeby zobaczyć plusy i minusy kupowania dachu nad głową akurat w tym rejonie Wrocławia, na osiedlach: Księże, Tarnogaj, Brochów i Bieńkowice.
Ta część miasta ma nie najlepszą opinię. Księże kojarzy się głównie z wyjazdem w kierunku Siechnic, Tarnogaj z kursantami zdającymi prawo jazdy, a Brochów – w najlepszym razie ze szpitalem położniczym, a w trochę gorszym – z mniejszością romską. Do tego jeszcze, według obiegowej opinii, niełatwo się tam dostać.
Tymczasem każde z czterech opisywanych przez nas osiedli jest przyzwoicie skomunikowane z resztą miasta, a wszystkie mogą zaoferować to, czego najczęściej szukają kupujący mieszkania i domy: ciszę, spokój i zieleń.


Na Brochowie powstaje wiele nowych mieszkań, ale stare budownictwo nadal jest widoczne, choćby w okolicach dworca PKP

 

Komunikacja

Księże to dość dobrze skomunikowane osiedle. Po remoncie ulicy Krakowskiej, który niedawno się zakończył, dotrzeć do centrum miasta można po lepszej nawierzchni, nie ryzykując utraty zawieszenia. Wzdłuż tej ulicy jest także linia tramwajowa (kursują tam linie „3” i „5”).
Tarnogaj to osiedle, do którego również można dojeżdżać tramwajem (np. linia „22”). Całkiem łatwo da się tam też dojechać samochodem – wszak leży ono tuż przy obwodnicy śródmiejskiej (al. Armii Krajowej).
Na Brochów prowadzą dwie ulice: Mościckiego z Tarnogaju i Księża oraz Konduktorska od strony Buforowej. Pierwsza jest na wiadukcie (niestety dziurawa), druga – przegrodzona przejazdem kolejowym.
Na to osiedle, oddzielone od reszty miasta, dojeżdżają tylko cztery linie autobusowe: „114” z pl. Dominikańskiego, „125” spod Dworca Głównego (jedzie z Oporowa), „133” spod Auchana przy Węźle Bielańskim i autobus szczytowy „325” z Avicenny.
Jednak sami mieszkańcy przekonują, że pod względem komunikacyjnym Brochów jest niedoceniany. Wbrew pozorom, jeśli ktoś mieszka niedaleko od przystanku autobusowego, to dojedzie do centrum w 20 minut, czyli w tyle samo, ile zabiera podróż z Jagodna czy z Pilczyc.
Zwłaszcza, że jest jeszcze jeden poważny atut komunikacyjny Brochowa – stacja kolejowa. Przez Wrocław–Brochów na Dworzec Główny przejeżdżają wszystkie pociągi z kierunku Brzegu i Oławy. Spora część z nich zatrzymuje się na tej stacji, a wszystkie do Dworca Głównego jadą w cztery minuty.
Na lata 2011–2012 kolej zaplanowała modernizację dworca Wrocław–Brochów. – W tej chwili przygotowujemy się do inwestycji i ogłosiliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji niezbędnej do jej przeprowadzenia. Po ukończeniu tych procedur i zgromadzeniu środków finansowych niezbędnych do realizacji inwestycji planujemy ogłosić przetarg na wykonanie modernizacji dworca Wrocław–Brochów – mówi Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu.
Wyremontowana będzie poczekalnia, kasy biletowe, klatka schodowa, piwnice. W budynku dworca powstaną ogólnodostępne toalety, w tym te dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
– Chcemy również, żeby dawny blask odzyskała elewacja obiektu, a także wiata przylegająca do budynku od strony peronów. Oprócz tego zależy nam na uporządkowaniu otoczenia obiektu, czyli zrobimy remont chodnika, stworzymy parking, nowe oświetlenie – dodaje Sarna.
Ważną inwestycją, która poprawi komunikację na wszystkich opisywanych przez nas osiedlach, będzie wschodnia obwodnica Wrocławia. Budowa kluczowego odcinka między Siechnicami a Łanami, łącznie z mostem przez Odrę, ma według deklaracji wykonawcy być zakończona przed czerwcem 2012 roku.
Wschodnia obwodnica Wrocławia to cztery, a nawet pięć odcinków. Drugi też jest ważny dla opisywanych dla nas osiedli, bo połączy Siechnice z Żernikami, a więc z wylotem na autostradę A4. Odcinek, na którego budowę jest już zagwarantowane 136 mln zł, ma być gotowy w 2012 roku. Kłopot jest z kolejnymi odcinkami – do Długołęki z Łanów oraz z Żernik do Bielan Wrocławskich. Oba mają być przejezdne w 2014 roku.

 

Rozrywka i kultura

Kin, teatrów czy domów kultury w tej części miasta nie znajdziemy. Dwa pierwsze były kiedyś na Brochowie, ale już nie działają. Na tym osiedlu spotkamy za to inne przejawy życia kulturalnego. Co miesiąc jest tam na przykład wydawana gazetka osiedlowa pt. „Wiadomości Brochowskie”, prężnie działa Towarzystwo Przyjaciół Brochowa, a w czerwcu organizowany jest Festyn Brochowski.
Brochów kojarzony jest często ze społecznością romską. Jest ona tam najlepiej zorganizowana, ma własną salę nagrań i zdobyła środki na stworzenie świetlicy. Działa stowarzyszenie „Romanica” i realizowany jest specjalny program „Romowie i Gadziowie na jednym podwórku” – cykl szkoleń, który ma służyć między innymi aktywizacji społeczności romskiej we Wrocławiu.
Widoczna jest również działalność społeczności Księża. Istnieje nawet specjalny profil tego osiedla na portalu społecznościowym Facebook.
Księże Małe jest też ciekawe pod względem architektury i nazywane bywa perłą architektury przemysłowej. Projekt osiedla powstał w 1928 roku, a jego autorami byli znani wrocławscy architekci: Paul Heim oraz Albert Kempter. Realizacja była częścią generalnego planu Wrocławia, który powstał w 1924 pod kierunkiem Fritza Behrendta. Spora część tego osiedla do dziś wygląda tak, jak zaplanowali to sobie jego twórcy i jest przez to dobrze zachowanym przykładem Bauhausu – znanego kierunku architektonicznego, jednego z odłamów niemieckiego modernizmu.

 

Sklepy

Z wyjątkiem niewielkich tzw. sklepików osiedlowych na Brochowie jest Biedronka, a na Księżu kilka większych sklepów budowlanych.

 

Tereny zielone

W opisywanej przez nas części miasta nie brak terenów zielonych. Znajduje się tu m.in. park Brochowski, najstarszy park w obecnych granicach miasta, założony w średniowieczu przez augustianów. Ma powierzchnię ok. 8 ha. Jest w nim niewielka sieć wodna z oczkiem wodnym oraz z licznymi mostkami i kładkami, a także plac zabaw dla dzieci.
Drugi z parków w okolicy to park Wschodni, położony na dwóch wyspach utworzonych przez odnogi rzeki Oława. Jedyną dostępną obecnie drogą do parku jest ta gruntowa biegnąca od ulicy Krakowskiej przez most Parkowy. Powierzchnia parku to ponad 30 ha.
W jego obrębie znajduje się kilka mostków i kładek. Na wschodnim krańcu parku mieści się rozwidlenie rzeki Oława. W centralnej części znajduje się nieduży staw, w pobliżu którego został urządzony plac zabaw dla dzieci.

 

Sport i rekreacja

Przy ulicy Wiaduktowej na Brochowie znajduje się pierwsze zbudowane we Wrocławiu boisko pełnowymiarowe z programu Orlik. Można na nim grać w inne sporty, bo jest tam wyposażenie sportowe montowane w sposób trwały z podłożem (kosze do koszykówki i komplet osprzętu do gry w piłkę siatkową).
Przy ulicy Wodzisławskiej znajduje się jedna z najnowocześniejszych w Polsce strzelnic sportowych WKS-u Śląsk Wrocław.

 

Uczelnie i szkoły

Na południowym wschodzie miasta nie ma żadnej wyższej uczelni. Jednak każde z opisywanych osiedli ma swoją podstawówkę, da się tu także znaleźć gimnazja i licea.

 

Biznes

Przy ulicy Karwińskiej znajduje się odlewnia metali Alwro. Oferuje ona odlewy z metali kolorowych nieżelaznych (ciśnieniowe, w formach metalowych oraz piaskowych), przeznaczonych do wykonywania najbardziej skomplikowanych elementów.
W pobliżu parku Wschodniego stoi ciekawy budynek – dawna pralnia i farbiarnia z 1901 roku firmy W. Kellig, Faerbberei, Chemische Waschanstalt, Gross-Waescherei KG, która powstała w 1862 roku. W 1945 służyła za pralnię dla Armii Czerwonej. Na jej bazie powstało przedsiębiorstwo Miejska Pralnia i Farbiarnia. Nazwa „Pralena” przyjęła się w 1986 roku. Dzisiaj to siedziba różnych firm.
Elektromontaż Energetyka przy ulicy Opolskiej jest dostawcą i podwykonawcą urządzeń elektroenergetycznych oraz instalacji elektrycznych w węzłach wydobywczych rud i innych kopalin, hutach, koksowniach, elektrowniach czy lotniskach i centrach handlowych.
Na Tarnogaju przy alei Armii Krajowej swoją siedzibę ma Transbud-Wrocław – firma specjalizująca się w transporcie samochodowym, która oprócz spedycji zajmuje się także magazynowaniem, składowaniem, rozładunkiem i załadunkiem, sprzedażą paliw oraz naprawą pojazdów ciężarowych.
Mostostal Wrocław z ul. Klimasa jest producentem amoniakalnych i freonowych urządzeń chłodniczych oraz zbiorników. Realizuje sztuczne lodowiska.

 

Podsumowanie

Południowy wschód Wrocławia to coraz bardziej popularne miejsce osiedlania się. Choć Tarnogaj czy Brochów nie mają najlepszej prasy, to mieszkańcy tej części Wrocławia widzą w nich wiele zalet. Miłośnicy ciszy, spokoju i zieleni mogą tu znaleźć miejsca, w których te cechy nie są tylko pustym sloganem reklamowym.

 

Przeczytaj także artykuły o powiązanej tematyce:

Podobne artykuły