Interesuje mnie

Koszty zakupu nieruchomości

Kupując jakakolwiek nieruchomość musimy być przygotowani na pokrycie kosztów transakcji, które w dużym stopniu zależą od jej wartości.

 

Łatwo wyliczyć, ile będzie nas kosztowała notarialna obsługa transakcji, reszta natomiast zależy od tego, czy zdecydujemy się na skorzystanie z usług pośrednika, rzeczoznawcy, doradcy lub prawnika.

Przed transakcją

Podstawowym dokumentem, które należy sprawdzić przed transakcją zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym jest księga wieczysta. Sam wgląd do niej jest bezpłatny, trzeba za to zapłacić jeżeli chce się otrzymać:

- odpis starej księgi wieczystej prowadzonej w formie papierowej – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę dokumentu

- odpis zwykły (obejmujący aktualny stan prawny) nowej księgi wieczystej prowadzonej w formie elektronicznej – 30 zł za całość

- odpis zupełny księgi wieczystej, prowadzonej w formie elektronicznej (obejmujący historycznie wszystkie wpisy, czyli również te wykreślone)– 60 zł za całość

 

Ważne informacje o nieruchomości, zwłaszcza dla osób kupujących domy i działki znajdują się w ewidencji gruntów. Są to m.in. dane na temat właściciela nieruchomości, jego siedziby, a także dane dotyczące położenia, granic, powierzchni, numeru ksiąg wieczystych. Istotnym załącznikiem wypisu z ewidencji gruntów jest wyrys mapy ewidencyjnej, który pokazuje położenie danej nieruchomości względem nieruchomości sąsiednich, a także usytuowanie budynków i budowli na nieruchomości.

 

Przykładowe opłaty związane ze sprawdzaniem informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków:

- za wgląd do dokumentacji ewidencyjnej zapłacimy: 8 zł za każdy przeglądany tom, 6 zł za każdy przeglądany arkusz, 12 zł za każdy przeglądany obręb,

- za udostępnienie kopii map: mapa w skali od 1:200 do 1:2.000 - 30 zł za arkusz A4, mapa w skali 1:5.000 i mniejszej - 15 zł za arkusz A4,

- za wyrys z mapy ewidencyjnej i wypis z operatu ewidencyjnego: za pierwszą działkę, budynek lub lokal - 120 zł, za każdą następną działkę, budynek lub lokal - dodatkowo 12 zł

- za wypis z rejestru gruntów (budynków, lokali): 12 zł za pierwszą działkę, budynek lub lokal oraz dodatkowo 6 zł za każdą następną działkę, budynek lub lokal.

Podobne artykuły