Interesuje mnie

Na zachodzie są zmiany - gmina Kostomłoty i Miękinia

Zachodnia obwodnica aglomeracji wrocławskiej znacznie poprawi komunikację w okolicach, przez które przebiega. Łatwiejszy dojazd do centrum miasta i dobre połączenia z resztą kraju jeszcze bardziej zwiększą atrakcyjność tego regionu.

W przewodnikowym cyklu „Gdzie zamieszkać” opisujemy różne rejony stolicy Dolnego Śląska i jej okolic. Dziś gminy: Kostomłoty i Miękinia

W tym odcinku cyklu „Gdzie zamieszkać” przyglądamy się szczegółowo dwóm sąsiadującym ze sobą gminom na zachód od Wrocławia: Kostomłotom i Miękini. Chcąc zamieszkać w tym rejonie, trzeba uwzględnić to, że dojazd do centrum Wrocławia zabiera teraz sporo czasu. Są tu za to miejsca mogące spodobać się osobom, które szukają spokoju i wolą wiejskie klimaty oraz małe społeczności od zatłoczonych, anonimowych miejskich dzielnic.

 

Komunikacja

Przez obszar gminy Kostomłoty przebiega autostrada A-4 i droga krajowa nr 5 łącząca Kostomłoty ze Strzegomiem i prowadząca dalej do przejścia granicznego w Lubawce. Na skrzyżowaniu tych dwóch szlaków leży węzeł drogowy Kostomłoty. To zapewnia prosty sposób dostania się do miasta, zwłaszcza po otwarciu obwodnicy autostradowej Wrocławia. Już w tej chwili da się nią dojechać znacznie szybciej do węzła lotnisko, czyli na ulicę Graniczną, a w wakacje – na Lotniczą, Żmigrodzką czy Psie Pole.

Znacznym utrudnieniem w komunikacji z centrum Wrocławia jest tu bardzo często mocno zakorkowany wyjazd z autostrady na Bielanach i ulica Karkonoska.

Do Miękini z centrum jedzie się ulicą Legnicką, Lotniczą, Kosmonautów i Średzką lub przez Maślice i na północ w kierunku Wilkszyna, podczas gdy do Kostomłotów autostradą A4.

Przebudowa okolic stadionu i ulicy Kosmonautów skutecznie utrudniają dojazd z miasta do Miękini, nie wspominając o wiecznie zakorkowanej ulicy Średzkiej.

Dla mieszkańców tej gminy kluczowa może się okazać budowa tzw. obwodnicy Leśnicy. Już jesienią spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosi przetarg, który ma wyłonić wykonawcę, więc prace budowlane realnie mogą ruszyć na początku 2012 roku. Obwodnica Leśnicy będzie budowana razem z tzw. aleją Stabłowicką, czyli „połączeniem Portu Lotniczego ze stadionem piłkarskim w ciągu drogi krajowej nr 94 we Wrocławiu”. Trasa ta pomoże ominąć ulicę Średzką w Leśnicy, dzięki czemu korki na tej ulicy się zmniejszą, a mieszkańcom domów na terenie gminy Miękinia będzie łatwiej dojechać do Wrocławia.

Jest jeszcze jedna – na razie tylko planowana – inwestycja, która może zmienić na lepsze jakość życia mieszkańców obu gmin: zachodnia obwodnica aglomeracji wrocławskiej. Pierwszym etapem ma być budowa mostu przez Odrę w Brzegu Dolnym. W ramach tego zadania zostaną wybudowane dwa mosty – jeden na Odrze, drugi na rzece Jeziorce oraz drogi dojazdowe do mostu na Odrze od strony lewobrzeżnej: od drogi lokalnej wychodzącej z miejscowości Głoska w kierunku północnym i po prawej stronie Odry, do drogi wojewódzkiej nr 341. Most na Odrze będzie miał ponad 15 m szerokości i 565 m długości i ma być gotowy do 30 września 2013 roku.

Ten pierwszy etap zachodniej obwodnicy Wrocławia nie jest kolejnym pomysłem na zwalczenie korków w mieście. Oczywiście, dzięki odcinkowi drogi nr 341 między Brzegiem Dolnym a Pręgowem, Wrocław będą mogły ominąć auta jadące od zachodu. Ale najważniejszym argumentem przemawiającym za budową tej drogi są kwestie ekonomiczne, ponieważ nowe drogi to nowe miejsca dla inwestorów, a tego właśnie najbardziej brakuje w gminach na zachód od Wrocławia.

Jeśli chodzi o komunikację zbiorową, gmina Miękinia ma dogodne połączenie kolejowe – 18 pociągów dziennie, dzięki którym w ok. pół godziny można dostać się z samej Miękini na Dworzec Główny we Wrocławiu. W obu gminach kursują autobusy PKS i Polbusu.

Podobne artykuły