Interesuje mnie

Gmina obwodnic, zieleni i biznesu - Długołęka

Świetnie skomunikowana, z parkami krajobrazowymi, mnóstwem zieleni i dobrymi perspektywami na przyszłość. O najbardziej ludnej gminie wrocławskiego powiatu ziemskiego trudno powiedzieć coś złego. Nic dziwnego, że jest to jeden z ulubionych kierunków osiedlania się wrocławian.

W przewodnikowym cyklu „Gdzie zamieszkać” opisujemy różne rejony stolicy Dolnego Śląska i jej okolic. Dziś: gmina Długołęka

Gmina obwodnic, zieleni i biznesu

 

W tym odcinku cyklu „Gdzie zamieszkać” przyglądamy się szczegółowo gminie na północny zachód od Wrocławia: Długołęce. Jej zalety to z jednej strony komunikacja – budowana droga ekspresowa w kierunku Warszawy, obwodnica autostradowa i wschodnia plus szynobusy do centrum Wrocławia, z drugiej – tereny zielone z malowniczymi lasami wokół czterech stawów w rozlewiskach rzek Topór i Oleśniczka w okolicy Borowej. Do tego liczne trasy rowerowe, stadniny koni i coraz bujniej rozwijający się biznes. Gmina Długołęka ma niewiele mankamentów, za to znacznie więcej plusów.

Komunikacja

Przynajmniej trzy duże inwestycje drogowe diametralnie zmienią sytuację komunikacyjną w opisywanej przez nas gminie: otwarcie obwodnicy autostradowej razem z łącznikiem Długołęka, budowa drogi ekspresowej S8 w kierunku Łodzi i Warszawy oraz wschodniej obwodnicy Wrocławia, zwanej także Bielany–Łany–Długołęka.

Obwodnica autostradowa zmieni sposób poruszania się po stolicy Dolnego Śląska i jej najbliższym otoczeniu. Dzięki niej znacznie szybciej będzie można się dostać z terenów opisywanej przez nas gminy na zachód i południe Wrocławia. Po jej budowie zmniejszą się także korki na trasach w kierunku centrum miasta.

Nie obejdzie się bez kłopotów, bo zanim nie zostanie uruchomiona droga ekspresowa S8, skrzyżowanie łącznika Długołęka z drogą krajową będzie się korkowało. Fragment S8 między węzłem Pawłowice (koniec obwodnicy autostradowej w pobliżu Psiego Pola) a obwodnicą Oleśnicy już buduje za 448,8 mln zł portugalska firma Mota Engil. Ten odcinek ma być gotowy w czerwcu 2012 roku i dopiero wtedy główne drogi w gminie Długołęka staną się luźniejsze.

Kolejną ważną inwestycją drogową będzie droga Bielany–Łany–Długołęka. Pierwszy odcinek tej trasy – ten, który połączy Siechnice z Łanami (wraz z mostem przez Odrę), będzie gotowy także w czerwcu 2012 roku. Potem będą powstawać kolejne odcinki tej drogi. Niestety fragment północny z Łanów do Długołęki, choć plany były inne, zostanie zbudowany jako ostatni. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która nadzoruje tę inwestycję, była już gotowa z projektem i miała występować o pozwolenia na budowę, kiedy okazało się, że lasy łęgowe nad Widawą są tak cenne przyrodniczo, że znalazły się na liście chronionej Naturą 2000. To całkowicie przetasowało plany budowy.

Teoretycznie DSDiK ma pozwolenie na budowę odcinka Długołęka–Śliwice, jednak nie będzie go teraz budować, bo zdaniem drogowców po jego otwarciu kierowcy zjeżdżaliby nim z drogi krajowej nr 8 do Kiełczowa i na Psie Pole. To zaś zakorkowałoby jeszcze bardziej ten rejon Wrocławia. Dlatego DSDiK postanowiła opóźnić rozpoczęcie prac aż do momentu, gdy będzie można budować nie tylko odcinek Długołęka–Śliwice, ale cały (Długołęka–Łany).

Wszystko wskazuje na to, że zanim rozpocznie się budowa, dojdzie do protestów części mieszkańców Wrocławia oraz gmin Długołęka i Czernica. Wszystko przez to, że z dziesięciu różnych wariantów przebiegu trasy wybrany został taki, który chroni przyrodę i nie wymaga burzenia domów, jednak droga powstanie dość blisko niektórych z nich.

Nie tylko kierowcy samochodów będą mieli lepiej. Już w tej chwili władze Wrocławia i Dolnego Śląska rozwijają sieć szynobusów, które mają wozić mieszkańców odległych osiedli i pobliskich gmin na dworce: Główny, Nadodrze i Mikołajów, czyli tak blisko centrum, jak się da. Pierwszym kierunkiem będzie Psie Pole i Długołęka. Nawet jeśli nie wszystkie szynobusy miałyby docierać do samej Długołęki, to przy stacji Psie Pole powstanie duży parking, na którym będzie można zostawić samochód i dalszą część podróży w stronę miasta pokonać koleją.

Na razie mieszkańcy mogą korzystać z linii szynobusowej łączącej Trzebnicę z Wrocławiem, wsiadając na jedynym przystanku na obszarze gminy Długołęka – w Pasikurowicach lub już w mieście, na Psim Polu.

Na terenie gminy kursują również autobusy konsorcjum wrocławskich firm Sevibus Sp. z o.o. S.K.A. i Socibus Sp. z o.o. W czerwcu tego roku uruchomiono długo oczekiwane połączenia nocne. Można też dojechać do Wrocławia koleją, korzystając z dworców PKP w Długołęce i Borowej Oleśnickiej.

Podobne artykuły