Interesuje mnie

Zawód zarządca - zasady administrowania nieruchomościami wspólnymi

W październiku 2002 roku w rejestrze Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast figurowało 12 166 osób zajmujących się zawodowo zarządem nieruchomościami – dwa razy więcej niż pośredników i rzeczoznawców razem wziętych. Z tego 1061 zarządców działa na Dolnym Śląsku, a 417 we Wrocławiu.

W budynkach wielorodzinnych każdy właściciel samodzielnie zarządza swoim lokalem. Współdziałanie wymagane jest jednak w wypadku części wspólnych nieruchomości. Gdy w budynku takim znajduje się więcej niż 7 mieszkań, mówimy o tzw. dużej wspólnocie mieszkaniowej. Wtedy prawo nakłada na właścicieli lokali obowiązek wyboru zarządu. W małych wspólnotach (od 2 do 7 lokali) nie ma takiej konieczności, ale oczywiście właściciele mogą to zrobić z własnej woli.  Zarząd może być  jedno- albo kilkuosobowy. Jego funkcję  może pełnić ktoś ze współwłaścicieli lubo ktoś z zewnątrz, np. wyspecjalizowana firma administrująca nieruchomościami albo osoba fizyczna. Od 1 stycznia 2002 roku osoba zajmująca się zawodowo zarządzaniem nieruchomościami musi posiadać licencję nadaną przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. (Od 1 stycznia 2002 licencje nadaje Minister Infrastruktury.) Jeżeli zarządem zajmuje się firma (np. spółka), to musi ona zatrudniać licencjonowanych zarządców.

Zarządca działa na podstawie umowy, którą zawiera z właścicielem nieruchomości, a w wypadku budynku wielorodzinnego – ze wspólnotą mieszkaniową. Podstawą do podpisania umowy jest uchwała właścicieli, która w dużej wspólnocie jest podejmowana większością głosów, w małej natomiast – na danego zarządcę muszą się zgodzić właściciele wszystkich lokali.

Umowa z zarządcą musi być zawarta na piśmie – w przeciwnym razie będzie nieważna! Uprawnienia i obowiązki zarządcy wynikają z ustawy o własności lokali, z ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz z umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową. Zarządca ma prawo (i obowiązek) podejmować wszelkie decyzje i dokonywać wszelkich czynności, które zmierzają do utrzymywania budynku w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem. Może także inwestować w nieruchomość, jeżeli jest to uzasadnione bieżącymi potrzebami.

Umowa może doprecyzować, jakie obowiązki będzie miała osoba zarządzająca nieruchomością, jeśli takie zastrzeżenia  się tam nie znajdą, to stosować się będzie bezpośrednio przepisy ustaw.

Podobne artykuły